לא רק חמוצים! מה אפשר לעשות עם תואר בייעוץ ופיתוח ארגוני (חלק א)


על ארבעה מסלולים מדבר המעגל החברתי-מקצועי שלי

בשבוע שעבר דיברתי על הסיבה שבגינה אני כותב את הבלוג הזה: לסייע ליועצים ארגוניים לבנות לעצמם קריירה בייעוץ ופיתוח ארגוני, מהלבטים שלפני הלימודים ועד הבחירות שלאחר התואר, בשוק הישראלי המורכב, הרווי ביועצים ודליל בהזדמנויות. היום נדבר על אותן הזדמנויות.

על בסיס הכרותי עם מאות בוגרים, ניתן לומר כי מרביתם פנו לאחר הלימודים לאחד מארבעה מסלולי קריירה: חברות ייעוץ, כוחות הביטחון, תפקידי HR (לרוב בחברות טכנולוגיות) ויציאה לעצמאות.

בפוסט הנוכחי ובפוסט שיתפרסם בשבוע הבא, אתייחס לארבעת המסלולים, יתרונותיהם וחסרונותיהם, על בסיס ניסיוני וניסיונם של אחרים. היום נתחיל במסלול שיש לי את ההכרות המשמעותית ביותר איתו, המסלול שאני בחרתי – חברות ייעוץ.

צעד קטן בעולם הגדול

לי אישית יצא לחוות על בשרי את חוויית העובד בשתי חברות ייעוץ: נירם גיתן ו-TASC (בה אני עדיין עובד). חברות גדולות, ותיקות ומוערכות, שהעבודה בשתיהן כל כך שונה שהיא מרגישה כמו עבודה אחרת (בעתיד אכתוב פוסט ובו אדרש להבדלים ביניהן, אבל לצורך הפוסט הנוכחי אתייחס למאפיינים המשותפים לשתיהן כחברות ייעוץ גדולות).

חשבתי הרבה איך לתקוף את הנושא הזה של היתרונות והחסרונות שבעבודה בחברת ייעוץ כצעד ראשון בקריירה, כי אני יכול לכתוב הרבה יותר מדי מילים על הנושא. בסופו של דבר, בחרתי שלושה צמדים של יתרונות וחסרונות ובכל פעם אתחיל דווקא מהחסרון (קמתי משוגע היום) ואז אפרט כיצד הוא הופך ליתרון – כיצד כל אתגר בסופו של דבר צייד אותי בכלי חשוב ב"ארגז הכלים" המטאפורי המפורסם שבו מחזיק כל יועץ ארגוני.

יאללה, נתחיל.

"שנה של יועץ ב-XXX היא כמו שנה של כלב"

העבודה בחברת ייעוץ היא עבודה בקצב גבוה. מאוד. כמות התוצרים רבה, לוחות הזמנים עמוסים וההתחייבות היא לרמה המקצועית הגבוהה ביותר. שבועות של ארבעה ואפילו חמישה ימי עבודה אצל לקוח בשבוע וימים שנמשכים אל תוך הלילה, נוגסים לך בדבר הזה שרוב האנשים מייחסים לו חשיבות לא מעטה: החיים עצמם.

הצד החיובי הוא, שכשאתה עובד כל כך הרבה ובקצב כל כך מהיר, אתה מספיק ללמוד המון. בחברות ייעוץ היועצים חיים מעט, עובדים המון ולומדים מהר. זה הופך את המחיר לכזה ששווה לשלם, "קיצור דרך" ללמידה ורכישת ניסיון על סטרואידים. כי יועץ ארגוני שאחרי שנה יש לו ברזומה עשרות סדנאות, ליוויי מנהלים וימי אבחון, יהיה יועץ טוב יותר מיועץ שצבר באותו הזמן חצי מהניסיון.

עוד משהו שאתה לומד כשאתה עובד בקצב כל כך גבוה, זה לעבוד בקצב כל כך גבוה. הקיבולת לעבודה והיכולת לעבוד בקצב גבוה ואפילו להישאר רגוע תוך כדי, קופצות בכמה רמות בטווח קצר. וזו מיומנות קריטית ליציקת יסודות חזקים לקריירה.

אהבה קשוחה

בחברות ייעוץ שמים דגש על חניכה, מה שאומר שאתה זוכה לליווי צמוד של יועצים ותיקים שמגיעים לצפות בך אצל הלקוח ועוברים לך בקפדנות על תוצרים. ככה יוצא שאתה "זוכה" למשוב, שיכול להיות לא נעים, במקרה הטוב, ולגרום לך להתחרט על הבחירה המקצועית שלקחת, במקרה הפחות מוצלח. לי למשל, יצא כבר בחודש הראשון לעבודתי לשמוע מיועצת ותיקה שיש בי משהו "יהיר" ש"עובר לא טוב ללקוחות". בהמשך יצא לי לשמוע משובים כמו "זה נראה שלא חשבת", "אני מרגיש שאתה פשוט לא מבין אותי (תוך כדי תפיסה של הראש בשתי ידיים)" ו"יש בשקף הזה מלא משפטים ואין מסר חשוב אחד".

עכשיו, זה באמת לא נעים לשמוע משוב כזה, אבל בסופו של דבר, השנים הראשונות לקריירה נועדו למטרה אחת – בניית בסיס איתן להמשך הקריירה. והתמודדות עם משוב, גם קשוח במיוחד, עוזרת בבנייה בשני מובנים עיקריים:

ראשית, קבלת משוב היא אמצעי אפקטיבי מאוד ללמידה. כשמישהו עובר לך על תוצרים בדקדקנות ועוזר לך לחדד מסרים, אתה לומד לייצר תוצרים מדויקים יותר. וכשמישהו מלווה אותך בסדנה ונותן לך משוב חד בנוגע לאופן בו אתה מנחה דיון, כולל דוגמאות וציטוטים, המהירות שבה תשפר את המיומנויות שלך תהיה גבוהה בעשרות מונים מהיכולת לשפר את המיומנות שלך ללא משוב. וכשמדובר ביועץ מנוסה ברמה הגבוהה ביותר (כמו שהיה במקרה שלי) – זו חוויית למידה משובחת.

שנית, כשאתה מקבל משוב באופן תדיר ולומד לקבל אותו, אתה מפתח עור עבה יותר ובונה עמידות וכתוצאה מכך, לומד לקחת מהמשוב את מה שחשוב ממנו – החלק הבונה. לדעת לקבל משוב ולהתמודד עם אמירות עוקצניות (ואפילו פוגעניות), זו מיומנות יקרה מפז ליועץ, מקצוע בו אנחנו עומדים למבחן באופן קבוע.

בן כמה אתה ילד?

תשמעו סיפור: כחודשיים לאחר שהתחלתי לעבוד כיועץ, השכמתי בשעה חמש וחצי, נכנסתי לאוטו ונסעתי שעתיים צפונה על מנת להגיע למרכז שירות לרכב (מוסך בשפת העם) לצורך ליווי מנהל המרכז (בואו נקרא לו רונן). את הדרך ניצלתי לשיחת מוטיבציה עם עצמי, על הערך הרב שאני הולך לתת לרונן, על התובנות המשמעותיות שאעזור לו להגיע אליהן ועל המיומנויות הניהוליות שהוא יילמד ממני ויתחיל ליישם כבר ממחר. כך, הגעתי למרכז השירות חדור מטרה ונלהב.

רונן, מצידו, היה פחות נלהב. הוא קיבל אותי כבר בחניה ותוך כדי שאני עוד יוצא מהרכב צעק לעברי: "עוד פעם ה-#$%@%&! האלה שלחו לי מישהו שעכשיו סיים לימודים?! באת לבזבז לי את הזמן ה-#@%@!?"

המוטיבציה שלי, כמו הערך שנתתי לרונן, חלפו עם הרוח הרעה שרונן נשף לעברי כלעומת שבאה…

העניין הוא כזה – בניגוד להרבה תחומים בשוק העבודה של ימינו, בייעוץ, "צעירות" היא דווקא חסרון. זמנם של מנהלים הוא יקר ואם הם מקדישים את חלקו לפגישה עם יועץ, הם יעדיפו אותו בלי חלב על השפתיים. כשאתה מגיע מטעם חברת ייעוץ זה נכון אפילו יותר, כי לרוב המנהל שמולך בכלל לא ביקש את הייעוץ, בטח שלא ביקש דווקא אותך ומדובר על "תיק" מבחינתו. ואותך כיועץ זה מציב בסיטואציה לא נוחה.

הזדמנות מעולה להתנסות וללמוד על מישהו אחר

אז איך הופכים את זה ליתרון אתם שואלים? פשוט מאוד – מבינים שזו הזדמנות (!). בחברות ייעוץ אתה מקבל הזדמנויות "להתגלח" על מישהו אחר. אתה נכנס בדלת הראשית לארגונים הכי גדולים במשק ועושה את זה לאחר שלב החוזה. אתה לא צריך למכור, לא להביא המלצות, לא לנהל מו"מ… רק דבר אחד אתה צריך לעשות – לקחת את ההזדמנות בשתי ידיים ואחרי פעם, או עשרים, שבהן תחטוף מקלחת קרה כמו שאני חטפתי באותו בוקר צפוני, כבר תהיה מורגל ותדע איך לתת את הערך שלך.  

וזו רק ההתחלה…

ניסיתי לתמצת כאן את מהות העבודה בחברת ייעוץ ואני מרגיש שרק גירדנו את פני השטח. חברות ייעוץ הן בית ספר משוגע (ולפעמים בית משוגעים) ליועצים בתחילת הקריירה והן מעניקות הזדמנויות שקשה להשיג במקומות אחרים. אני יכול להמשיך עוד, אבל אני משוחד, אז בואו נקבע שניפגש כאן בשבוע הבא ונדבר על אפשרויות קריירה אחרות, שבנוגע אליהן אני פחות מעורב רגשית.

ביי.

ברק.

4 תגובות בנושא “לא רק חמוצים! מה אפשר לעשות עם תואר בייעוץ ופיתוח ארגוני (חלק א)”

  1. מחכה לפוסט הבא! הייתי שמחה לשמוע גם עוד מהחוויה שלך בחברות ייעוץ:) קצת על ההזדמנויות שנקרו בדרכך

  2. הייתי שמחהלדעת איך אני יכולה להתקבל לחברות ייעוץ ושתתייחס לזה בבלוג כי אני סטודנטית שנה שניה בתואר שני ואחרי ששלחתי כ"כ הרבה קורות חיים לכל חברה אפשרית נוכחתי להבין שהם לא מקבלים בלי כל ניסיון אבל איך יהיה לי ניסיון אם לא יתנו לי הזדמנות

    1. היי ליב,
      מבטיח לכתוב על זה ממש בקרוב.

      בינתיים אני אומר לך כזה דבר:
      1. אל תפסיקי לשלוח.
      2. תחפשי אנשים שעובדים בתפקידי ייעוץ בחברות ותצרי איתם קשר, תשאלי איך הם הגיעו לעבודה, מה הם מציעים ובעיקר – אם הם יכולים להעביר את קורות החיים שלך.
      קשרים זו ה-דרך

      1. ממה שיצא לי להתקל ולשמוע ממי שעובד בתחום מרבית האנשים שהחלו בפיתוח ארגוני עבדו בגיוס עובדים, אולם לי יש ניסיון של 10 שנים בניהול עובדים שאני לא רואה בו חסרון לעומת גיוס ,להפך יצא לי להתקל בסוגיות ניהוליות רבות ששיפרו את הידע שלי והניסיון על מנת לייעץ למנהלים בדרכם.
        במשרות שמתפרסמות לפיתוח ארגוני דורשים ניסיון בגיוס שיש לי אבל הוא שולי (ביצעתי גיוסים למחלקות שאני ניהלתי מאיתור גיוס וראיונות ) ביחס למישהו שהיה רק מגייס בתפקידו

        כמו כן, פניתי לחברות ייעוץ אבל למשל טאסק כשחזרו אליי לראיון טלפוני תוך כדי השיחה הנציגה הבינה שאני עדיין סטודנטית לקראת סיום התואר השני ומעולם לא חזרה אליי שוב

סגור לתגובות.