איחולים לשנה החדשה. בכל מקום איחולים לשנה החדשה

תקראו על הגדרת מטרות במקום אחר בבקשה

החלטתי שפוסט שמתפרסם ביום הראשון לשנה הקלנדרית, שהיא גם השנה העסקית החדשה, לא יכול שלא להתייחס לתאריך. היה נראה לי מאוד לא חגיגי לפתוח את השנה החדשה בפוסט רגיל – אמנם כל הפוסטים שלי מיוחדים בדרכם, אבל…

ואז חשבתי לעצמי איך אציין את השנה החדשה? הנטייה הראשונית שלי הייתה לכתוב משהו בסגנון "כך תגדירו מטרות לשנה החדשה", או "תכנית העבודה שלכם לשנת 2019". אבל זה היה נראה לי טיפה לא מקורי, כי יש הרבה מאוד בלוגים וטורים שמדברים על חשיבות התכנון לשנה הבאה עלינו לטובה (כפריק של חשיבה תוצאתית וכאדם שכתוב לו על הפרצוף "תהליך התכנון הממשלתי" אני לא יכול שלא להסכים, אבל ככותב, רציתי לכתוב משהו יותר מקורי). ואז חשבתי לכתוב משהו כמו "7 הטרנדים החמים בייעוץ ופיתוח ארגוני לשנת 2019", אבל ממקומי כרגע (וזה יכול להשתנות בעוד שנה מהיום, אז אל תתפסו אותי במילה), זה היה נראה לי מעט יומרני.

ואז חשבתי לעצמי, אם הבלוג הזה נועד בשביל לעזור לאנשים – כאלו שמתעניינים בתחום, כאלו שלומדים בשביל להיכנס לתחום וכאלו שכבר נמצאים בו (ובתקווה גם לצד השני של המשוואה: מוסדות לימוד, מקומות עבודה וצרכני ייעוץ) – אז אולי הדבר הכי טוב שאני יכול לעשות לשנה החדשה, הוא פשוט לאחל לשנה טובה עבור כל אותם אנשים. שנה טובה כמו שאני רואה אותה.

שנה טובה ללומדים ולמלמדים

הלוואי שהשנה כל מי שנכנס בשעריהם של מוסדות המלמדים ייעוץ ופיתוח ארגוני יעשה זאת מתוך עניין ותשוקה. לא חייב שכל מי שבוחר ללמוד יעשה זאת במטרה לעסוק בתחום, אבל לפחות שכל מי שמתחיל ללמוד יעשה זאת מתוך עניין. ולא בשביל קידום, או בשביל שייראה יותר טוב בקורות חיים, או כי "צריך".

הלוואי שכל המוסדות והמרצים שמלמדים ייעוץ ופיתוח ארגוני השנה יצליחו להחיות את התיאוריות והמודלים עליהם נשען התחום ולקשרם למקצוע, תוך שהם מביאים את ה"קולות מהשטח". לקרוא על תיאוריות ומודלים כל אחד יכול לעשות בבית. לפגוש איש מקצוע מנוסה שיישם אותם על ארגונים, שיספר על הקשיים וההצלחות שלו, שיספר על הטריקים הקטנים, שיתוודא שלפעמים המודלים לא מחזיקים מים במציאות, שיתאר את השנים הראשונות שלו במקצוע וילמד איך עושים משא ומתן על חוזה מול לקוח עיקש – את זה יותר קשה לעשות בבית ובשביל זה הסטודנטים מגיעים ללמוד. אז הלוואי והם ימצאו את זה בכיתה.

הלוואי ומוסדות שמפזרים הבטחות על חוויית למידה ועל לימודים "מעשיים" יעשו את זה. אנשים מגיעים ללמוד ומשלמים בזמן ובכסף, מגיעה להם תמורה. יותר ויותר אנשים יועצים שאני פוגש, גם כאלו שלמדו במוסדות אקדמיים מכובדים ומנופחים מחשיבות עצמית וגם כאלו שלמדו במוסדות שמתהדרים בחיבור לתעשייה ובכך שהם יעזרו לך להגשים את החלומות שלך (כי לא להגשים את החלומות שלך זה יותר קשה), מרגישים שעבדו עליהם. הלוואי והשנה יותר ויותר מוסדות יצאו מגדרם בשביל לתת ערך.

הלוואי וכל מרצה שנותן לתמידים "מטלה" שדורשת לבצע אבחון בארגון, או לכתוב סדנה ולהעביר סימולציה, או לתרגל פגישה עם מנהל, ייענה בחדוות למידה אמיתית ובסטודנטים שירוצו לבצע ולתרגל (ולא בגלגולי עיניים ובאמירות כמו "כמה עבודות? הם חושבים שאנחנו עובדים אצלם?!") – ואשרי החנונים! 

שנה טובה למחפשי העבודה, למועסקים ולמעסיקים

הלוואי שהשנה יהיו יותר חברות ייעוץ שיהיו מוכנות לקבל יועצים לא מנוסים. אני התחלתי כיועץ לא מנוסה במקומות שנתנו צ'אנס (ועדיין נותנים) גם לבוגרים רעננים ללא כל ניסיון. עם ליווי נכון יועצים צעירים יכולים להגיע לתוצאות מדהימות בטווח מאוד קצר. הם רק צריכים שיאמינו בהם. לפחות שיתנו להם הזדמנות להגיע לראיון.

הלוואי שהשנה יהיו יותר חברות ייעוץ שיהיו מוכנות לקבל יועצים מנוסים מאוד. גילנות פושה בהרבה תעשיות והאמת שבתחום הייעוץ דווקא הרבה פחות. ובכל זאת, אני מקבל רושם שיועצים מאוד מנוסים שבוחרים שלא להיות עצמאיים, יתקשו יותר למצוא עבודה ברוב חברות הייעוץ. צוות "צעיר ודינאמי" זה טוב ויפה, אבל ניסיון של שנים בליווי מנהלים זה אחלה תבלין להוסיף לקדירה הזאת. 

הלוואי שהשנה יהיו יותר חברות ייעוץ שישלמו לאנשים האלו שכר הגון. אמנם יש ערך רב בלמידה וקשה למצוא עבודה בתחום ולא כל אחד מקבל "צ'אנס" לעבוד בחברת ייעוץ – אבל שכר של 6,500-7,000 ש"ח לחודש לא מכבד אנשי מקצוע ולא מאפשר לסגור את החודש. האמת שלדעתי הוא גם לא מכבד את החברה עצמה.

הלוואי שליועצים הותיקים יותר בחברות הייעוץ (ולא רק) יהיה יותר זמן לחניכה. אין משהו שנותן יותר ערך ליועץ חדש בתחילת הקריירה שלו מיועץ ותיק שחולק איתך מניסיונו (אזכור לחשיבות החניכה בבניית הקריירה של יועצים צעירים – צ'ק). הלוואי שהם יזכרו כמה קשה הייתה ההתחלה שלהם וזה יעשה להם גם יותר חשק לחנוך. והנה הזמנה לשנה החדשה – יועצים צעירים שמחפשים חניכה, אני מוכן לעזור, דברו איתי, אתם יודעים איפה למצוא אותי.

הלוואי ובשנת 2019 יקרה אחד מהשניים – או שהיממות יתארכו ב-4-5 שעות, או שיותר חברות ייעוץ יזכרו שהן אינן עוסקות בדיני נפשות ושהאור במשרד לא חייב להישאר דולק אחרי השעה 21:00. לפעמים הזמן דוחק והלקוח צועק והרצון להיות מושלם חונק ועדיין – תעשו מאמץ לא לשחוק את היועצים הצעירים שלכם עד דק. בטווח הארוך זה ישתלם לכם.

שנה טובה ליועצים וללקוחות שלהם

הלוואי והשנה האינטואיציות שלנו כיועצים יעבדו נכון ותחושות הבטן שלנו יכווינו אותנו באופן מדוייק. הלוואי שהשנה ניתן רק המלצות שמבוססות על עובדות ונתונים.

הלוואי ויועצים (בעיקר אלו שעובדים כפרילנסרים) לא ידרשו לרדוף אחרי הכסף שמגיע להם על העבודה. הלוואי ונדע לתת ערך אמיתי ללקוחות שלנו בתמורה לכסף הזה.

הלוואי שהשנה אנשים שאין להם ניסיון ראוי או הכשרה מתאימה לא יקראו לעצמם "יועצים ארגוניים". ושאם יש כאלו, אז שיעשו גילוי נאות. הלוואי שהסטנדרט המקצועי של התחום הזה יישמר גבוה, לפחות כמו הסטנדרט של אנשי מקצוע רבים שאני מכיר ועבדתי לצידם בתחום, שמוכתם ע"י חובבנים שמתיימרים לתת שירות שהם עוד לא יכולים לתת.

הלוואי והשנה יותר מנהלים בארגונים יקראו את הנבואות האלו שאנחנו קוראים במגזינים מחו"ל, על כך שפיתוח ארגוני הולך ונהפך לתחום יותר ויותר אקוטי להצלחת הארגון ויהיו מוכנים להשקיע בו יותר משאבים. הלוואי והעבודה שהם יקבלו על ההשקעה הזאת תהיה כל כך טובה שהם ירגישו שעשו החלטה נבונה.

שנה טובה לכולנו

הלוואי והשנה נמשיך לעשות את מה שאנחנו אוהבים ונעשה אותו על הצד הטוב ביותר. שנמשיך ללמוד ולהשתפר כל הזמן וללמד את כל מי שאנחנו מספיק מנוסים בשביל לעזור לו. שנדע למצוא את האיזון בין המקצוע שלנו לבית שלנו ולהשקיע בשניהם. והלוואי שנעשה מזה כסף טוב, כי זו לא בושה לשאוף לכך.

זה היה פוסט קיטצ'י, אבל מלא כוונה. שתהיה לכולנו שנה טובה,

ברק